Wolontariat w Code Club

Code Club właśnie wystartował w Polsce. Jeśli chcesz się zaangażować lub chcesz założyć swój klub kodowania skontaktuj się z nami lub skorzystaj z formularza rejestracyjnego na stronie głównej.


Jak to jest być wolontariuszem w Code Club? Wolontariusze z Code Club w Wielkiej Brytani wszystko opowiedzą!


Rola wolontariusza

Wolontariat w klubach kodowania polega na przybyciu raz w tygodniu do miejscowej szkoły podstawowej lub innego miejsca w celu przeprowadzenia godzinnych zajęć klubowych. Wielu wolontariuszy prowadzi kluby wspólnie z kolegami lub przyjaciółmi - pomagają sobie wtedy na wzajem lub prowadzą zajęcia na zmianę.

Jako prowadzący zajęcia w ramach Code Club masz dostęp do naszych projektów, które posłużą ci jako materiały do pracy z dziećmi w szkole. W projektach używamy Scratcha przez pierwsze dwa semestry, aby nauczyć dzieci podstawowych elementów programowania. Następnie przechodzimy do języków HTML i CSS oraz Python.

Code Club został tak zaprojektowany, aby przez zabawę pobudzać kreatywność. Pamiętaj, że jako wolontariusz będziesz wzorem dla potencjalnych małych programistów - pokaż im swój entuzjazm i to jak bardzo lubisz programować!

Wybór miejsca

Klub kodowania możesz założyć praktycznie gdzie tylko chcesz pod warunkiem, że jest to miejsce bezpieczne, jest wyposażone w sprzęt komputerowy i będzie z tobą osoba odpowiedzialna za to miejsce (np. nauczyciel), która może poświęcić, tak jak ty, godzinę tygodniowo na zajęcia. Szkoły podstawowe są najlepszym miejscem ze względu na fakt, że są już odpowiednio wyposażone. Jednak zajęcia mogą równie dobrze odbywać się w bibliotekach, świetlicach czy ośrodkach kultury.

Img_5085
Img_5066
Img_5081

Zobacz na co się piszesz

Aby być wolontariuszem Code Club musisz posiadać odpowiednią wiedzę z zakresu programowania. Na pierwszym semestrze używamy Scratcha, ale niedługo potem przechodzimy do bardziej zaawansowanych języków takich jak Python.

Wolontariat w Code Club będzie najlepszą rzeczą, jakiej podejmiesz się w tym roku. Gwarantujemy. Są jednak pewne rzeczy, których powinieneś być świadom zanim podejmiesz ostateczną decyzję.

  • Każde zajęcia trwają godzinę i odbywają sie raz w tygodniu.
  • Osoba odpowiedzialna za miejsce, w którym organizowany jest klub kodowania musi być na każdych zajęciach.
  • Będziesz musiał wydrukować i zszyć materiały dla każdego dziecka, albo pary dzieci. Będziesz musiał zatem poświęcić nieco czasu na przygotowanie. Niestety nie możemy pokryć wydatków z tym związanych.
  • Dolicz też czas potrzebny na dotarcie do miejsca zajęć.
  • W żadnym wypadku nie możesz pobierać opłat za prowadzenie klubu kodowania. Code Club jest bezpłatny dla każdego. Takie są zasady.

Czego uczymy?

Sample1

Semestr pierwszy: Scratch

W tym semestrze zaczniecie od pozania Scratcha i przejdziecie przez zajęcia podzielone na trzy poziomy trudności. Projekty, które dzieci będą wykonywać to tworzenie gier, animacji i zabawek. Zawierają podstawowe ćwiczenia, ale także wyzwania dla tych, którzy szybciej się uczą.

Sample2

Semestr drugi: Scratch dla zaawansowanych

Na drugim semestrze dzieci poszerzają swoje umiejętności korzystając z tego, czego nauczyli się na pierwszym semestrze. Tym razem projekty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zostawić duże pole działania. Zachęcają dzieci i wymagają od nich wytężonego myślenia i kreatywności.

Sample3

Semestr trzeci: HTML i CSS

W tym semestrze dzieci dowiedzą się jak działają klocki, z których zbudawany jest Internet. Będą też tworzyć swoją własną stronę.


Sample4

Semestr czwarty: Python

W tym semestrze zapoznamy dzieci z prawdziwym programowaniem. Uczymy podstaw programowania poprzez zabawę z złówiami, fraktalami i szyframi!


Jak znaleźć miejsce?

Jeśli chcesz być ochotnikiem i uruchomić Klub Kodowania, niezbędne będzie znalezienie odpowiedniego do tego miejsca. Musisz znaleźć takie miejsce, w którym będzie dostępna odpowiednia liczba komputerów z dostępem do Internetu.

Dobrym miejscem mogą być szkoły podstawowe, gdzie uczniowie mogą uczyć się, dorastać i rozwijać razem ze swoimi koleżankami i kolegami. Biblioteki czy publiczne świetlice mogą być dobrym rozwiązaniem, jeśli chcesz prowadzić klub w godzinach pozaszkolnych lub w weekendy.

Ważne jest by kontaktować się bezpośrednio z osobą zarządzającą danym miejscem (np. dyrektorem szkoły) i starać się spotkać z nią, by porozmawiać w cztery oczy. Weź ze sobą wszelkie potrzebne materiały i wytłumacz czym jest Klub Kodowania. Następnie możesz zaproponować konkretny dzień i godzinę, kiedy będą odbywały się zajęcia w klubie. Na koniec zarejestruj swój klub na tej stronie i pobierz materiały z Githuba.


Prowadzenie klubu

Porady dotyczące prowadzenia klubu

  • Każde spotkanie w Klubie Kodowania trwa godzinę i odbywa się raz w tygodniu.
  • Potrzebne będą wydrukowane i zszyte instrukcje do projektów dla każdego dziecka lub pary dzieci.
  • Przećwicz projekt przed wykonaniem go na zajęciach - łatwiej ci będzie odpowiadać na pytania dzieci.
  • Weź pod uwagę czas dojazdu.
  • Pod żadnym pozorem nie wolno ci pobierać opłat za zajęcia. Code Club jest darmowy dla wszystkich.

Tworzenie środowiska sprzyjającego nauce

Jeśli nie robiłeś/aś tego wcześniej, praca z dziećmi może wydawać się zniechęcająca. Bez obaw! Podążaj za tymi prostymi radami, a nauczysz się prowadzić wspaniały klub w mgnieniu oka.

Wprowadź zasady

Aby prowadzić świetny Klub Kodowania należy pamiętać o wprowadzeniu zasad i ścisłym trzymaniu się ich. Będzie ci prościej przekazywać wiedzę, a dzieciom uczyć się, jeśli będą one wiedzieć co mają robić i czego się spodziewać. Zanim poprowadzisz pierwsze zajęcia zastanów się więc nad kilkoma kwestiami:

  • Co mają zrobić dzieci kiedy wejdą do sali po raz pierwszy?
  • Powinny usiąść i w ciszy czekać na pozostałe dzieci i dalsze polecenia? Czy powinny włączyć komputery i od razu zacząć pracę?
  • Co powinno zrobić dziecko, które utknie na jednym z zadań?
  • Czy powinno podnieść rękę i poczekać aż podejdziesz?
  • Czy nie będzie to kłopotliwe, kiedy cię zawoła przez całą salę?
  • Zdecyduj co chciałbyś/chciałabyś, aby robiły i jasno wytłumacz to na początku każdych zajęć.
  • Jak zdobędziesz uwagę całej grupy?
  • W większości szkół już jest stosowana jedna z form (np. podnoszenie ręki, odliczanie od 5, klaskanie). Zapytaj nauczyciela w twojej szkole i użyj tej samej formy lub wymyśl własną!

Daj znać dzieciom, kiedy minie połowa zajęć i ponownie na pięć minut przed końcem. W ten sposób będą wiedziały ile czasu zostało im do skończenia projektu.

Dobrym pomysłem może być zakończenie pracy pięć lub dziesięć minut przed końcem, aby z powrotem zebrać uwagę całej grupy. Możesz poprosić dzieci, by zapisały swoje projekty i wyłączyły komputery, a następnie porozmawiać z nimi o tym, czego się dzisiaj nauczyły. Co było dla nich najzabawniejsze? Proste? Trudne? Jak rozwiązały problemy, na które natrafiły? Jest to też dobry czas by podziękować im za ich ciężką pracę i być może wspomnieć o kilku z nich, którzy według ciebie pracowali wyjątkowo pieczołowicie.

Dobra atmosfera

Dzieci najlepiej uczą się w spokojnej i pozytywnej atmosferze, gdzie ich wysiłki są zauważane i doceniane. Oto kilka wskazówek, które pomogą ci w zbudowaniu takiej atmosfery w klubie:

  • Do dzieci zawsze zwracaj się uprzejmie spokojnym tonem, ale nie pozbawionym entuzjazmu.
  • Nie krytykuj ich ani nie podnoś głosu.
  • Zachowuj się w taki sposób, jakiego oczekujesz od nich. Zarażaj dzieci pozytywnym nastawieniem!
  • Niektóre szkoły mają swój system nagród. Sprawdź, czy możesz użyć systemu ze szkoły, w której prowadzisz klub. Jeśli tak - nagradzaj dzieci za ich wysiłek i dobre zachowanie kiedy uznasz to za stosowne.
  • Staraj się skupić raczej na dobrym niż złym zachowaniu. Często chwal dzieci (na głos!), które robią to co trzeba. Jeżeli któreś z dzieci nie robi tego, czego od niego oczekujesz, wtedy cicho przypomnij mu co powinno robić. W sali zawsze powinien być lokalny nauczyciel, by pomóc ci poradzić sobie z dziećmi, które przeszkadzają w zajęciach.
  • Zapytaj nauczyciela, czy certyfikaty z Klubu Kodowania mogą zostać rozdane podczas uroczystego apelu. Dzięki temu osiągnięcia dzieci z klubu zostaną przedstawione całej społeczności szkolnej.

Indywidualizacja nauczania

Indywidualizacja nauczania polega na przystosowaniu lekcji w taki sposób, by odpowiadały różnym potrzebom dzieci w grupie. Wykonując poniższe zalecenia sprawisz, że wszystkie dzieci będą uczyć się w Klubie Kodowania z równym zadowoleniem.

Zapytaj nauczyciela, czy w grupie są jakieś dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dowiedz się, co możesz zrobić by pomóc im w czasie zajęć.

Dowiedz się też, czy są w grupie dzieci, dla których język polski jest językiem dodatkowym. Wykonywanie poleceń zapisanych w materiałach w języku polskim może wymagać poświęcenia im dodatkowej uwagi i czasu. Możesz rozważyć sadzanie takich dzieci w parze z dziećmi, którym czytanie w języku polskim nie sprawia problemu.

Pamiętaj, że dzieci posiadają rozmaite umiejętności i uczą się w różnym tempie. Zachowaj cierpliwość i daj im czas na rozwiązanie problemów na swój sposób. Jeżeli w grupie znajdzie się dziecko, które często ma problemy z wykonywanymi zadaniami, może warto usadzić je na jakiś czas w parze z innym dzieckiem, które lepiej daje sobie radę.

Większośc projektów kończy się "Wyzwaniami". Są idealne dla bardziej uzdolnionych dzieci, niemniej jednak wszystkie dzieci powinny być zachęcane do podjęcia tych wyzwań kiedy tylko skończą pracę nad głównymi zadaniami.

Volunteer

Czego się spodziewać

Większość dzieci w klubie nie miało do czynienia nigdy wcześniej z programowaniem, więc prawdopodobnie będziesz musiał wyjaśnić im ogólną ideę kodowania zanim ruszysz z projektami.

Możliwe też, że system informatyczny w szkole nie będzie taki, jakiego się spodziewasz. Będziesz musiał np. zainstalować Scratcha. Więcej informacji znajdziesz w materiałach dydaktycznych.

Dzieci w klubie będą pracować w różnym tempie, co jest normalne. Przejdź z tym do porządku dziennego i pomóż każdemu dziecku pracować w jego włanym tempie.


Doświadczenia wolontariuszy

Wielu wolontariuszy, głównie z Wielkiej Brytanii (kraju, skąd pochodzi Code Club), prowadzi blogi na temat swoich doświadczeń w prowadzeniu klubów kodowania. Aby przygotować się na nadchodzące wyzwanie możesz zajrzeć do paru z nich:

Neil Smith z Bradwell Village School

Katie Piatt ze Swiss Gardens Primary School

John Ward – wolontariusz Code Club

Paul Cardno – wolontariusz Code Club

Winkleink – wolontariusz Code Club